K situaci u nás i ve světě, kterou ochromila nemoc zvaná koronavirus, se již vyjádřila celá řada umělců. Někteří křičeli, že jde o likvidaci divadel a snahu zničit významné osobnosti naší kulturní scény, které nesouhlasí se současnou vládou a podporují nejrůznější demonstrace, další nabádali své bližní, aby nosili roušky, a jiní ty roušky dokonce sami aktivně šili a pak je roznášeli potřebným. Janek Ledecký se ale k celé kauze vyjádřil velice překvapivě – ve čtyřminutovém videu se oháněl grafem, čísly… a dost svérázným názorem, s nímž do současné chvíle souhlasili tisíce jeho fanoušků.

Svůj monolog začal sdělením, že má za sebou koncert v Železném Brodě, kde s ním jeho příznivci zpívali a tančili, „i když se to dnes de facto nesmí“. Známý hudebník, jenž stojí za celou řadou veleúspěšných muzikálů, například Galileo, Hamlet či Iago, jim v tom nikterak nebránil. Neměl totiž důvod. „Protože si myslím, že tyhle radostné momenty jsou v téhle podivné době to nejcennější a že nesmíme si je nechat vzít,“ zdůrazňoval Ledecký, a vzápětí vytáhl graf, který si stáhl kdesi z internetu. Na něm je vidět denní nárůst úmrtí a denní nárůst počtu nakažených.


„Jak vidíte, ten denní počet nakažených dostoupal až na 300 tisíc denně.  A teď to důležité: Ta černá křivka, křivka denních úmrtí s covidem. Zdůrazňuji s covidem, protože asi víte, že třeba Američani do toho počtu házejí i oběti dopravních nehod, které byly po smrti pozitivně testované. Ale to důležité je ten vztah těch dvou křivek. Zatímco počet nakažených dramaticky narůstá a stoupá, tak počet úmrtí nevykazuje naštěstí, a to zdůrazňuju, žádný růst za celých těch 6 měsíců…“



„Takže se se mnou možná shodnete, že je nejvyšší čas dupnout na brzdu. Ale ne na tu hospodářskou, společenskou, kulturní, na kterou se tady duplo v březnu, ale dupnout na brzdu té hysterické marketingové kampaně farmaceutických firem, které nás tady bombardují vizemi zhroucení našeho zdravotnictví. A k tomu ještě přidávají jako kořeníčko ze světa obrázky přeplněných márnic, kopání hromadných hrobů, a to vše jenom proto, aby nás vyděsily. Protože dobře vědí, že tohle je největší kšeft v dějinách farmacie,“ má jasno interpret hitů Proklínám, Sliby se maj plnit o Vánocích nebo Pěkná, pěkná, pěkná.


Lékárnický byznys podle něj funguje především díky lidskému strachu a faktu, že lidé si jsou ochotni zaplatit, jenom aby měli pocit bezpečí. „Nejdřív testy. Kdy nám řeknou, že nejsou úplně spolehlivé, ale to víte, děláme to v tlaku, za pochodu, v bojových podmínkách. Příští rok přijdou vakcíny. Ty také nebudou super spolehlivé, ale za to budou povinné. A když nebudou povinné, tak možná zjistíme, že bez té vakcíny nás nepustí ani ke kamarádům na Slovensko,“ líčí svou poměrně depresivní vizi budoucnosti.


Vzápětí se obrátil přímo na ony firmy jako takové a apeloval na ně: „Přestaňte nás strašit. Přestaňte nesmyslně testovat lidi bez příznaků. Ta čísla nemají jinou než statistickou hodnotu. Místo toho nasměrujte tu energii a ty prostředky k ochraně těch, co jsou touhle svinskou nemocí fakt ohrožení. A za těch šest měsíců víte úplně přesně, o koho se jedná. A nás ostatní nechte žít,“ podotkl.



Jako důkaz svých slov vytáhl další obrázek, tentokráte mapu. Na té vychází jako nejméně zasažená země, co se počtu nových nákaz týče, Švédsko. „To Švédsko, které nesáhlo k žádným drastickým opatřením,“ ukázal prstem na skandinávskou zemi, která podle něj pouze důrazně vyzvala své občany, aby k sobě byli ohleduplní, aby nemocní zůstali doma, a pokud musí ven, aby nosili roušku a dávali si pozor. „Není tohle ten recept?“ nadhodil věcně.